יום הולדת חגיגה מצומצמת…

יום הולדת זה יום מיוחד לא רק עבור הילדים אבל גם, ואולי בעיקר להוריהם. ביחוד כאשר זה מגיע למסיבה עצמה. הורים רבים מפנים אלי את ההתחבטות שלהם בשאלה האם להזמין את כל הגן/הכיתה או להזמין מספר מצומצם של חברים קרובים אשר איתם הילד/ה מרגישים בנוח ורק איתם הם רוצים לחגוג.
מה קורה כשהילדים לא מעוניינים בחגיגה גדולה, האם זה נכון? האם זה בסדר?
בדיוק בשביל לענות על השאלות האלו הזמנתי את מדריכת ההורים  יערה גונן הלפרין להתארח כאן בבבלוג ולכתוב פוסט בנושא הכל כך רגיש הזה.

יום הולדת חגיגה מצומצמת

הפוסט נכתב בלשון נקבה מטעמי נוחות בלבד, אך ההתייחסות היא לבנים ולבנות כאחד.

ראשית, יום הולדת הוא היום המיוחד של הילדה שלנו ולכן תמיד חשוב להתייעץ איתה על אופי החגיגה. יש ילדים שאוהבים הפעלה גדולה ויש כאלו שלא, יש כאלו שירצו שכל הגן והשכונה יגיעו ויש כאלו שיעדיפו חגיגה רק עם החברים הטובים והקרובים. רצוי מאד לשאול את הילדה מה ההעדפות שלה ולהתחשב כמובן גם באופיה. ילדים מסויימים אוהבים להיות במרכז, אחרים מעדיפים להסיט מעליהם את תשומת הלב.

אבל מה קורה אם הילדה שלנו רוצה להזמין רק חלק מהחברים ולא את כולם?

באופן כללי, כאשר הילדה לא מעוניינת להזמין את כל הכיתה או הגן, כדאי לעודד את הילדה להזמין את כל קבוצת הבנות. סביר להניח, שהיא לא חברה של כל  הבנות, אבל על מנת לא לפגוע ולא ליצור קבוצות בגן או בכיתה כדאי להקפיד על הכלל של "רק בנות" או "רק בנים".

כדאי לקחת בחשבון שלילדים קשה לשמור ארועים כאלו בסוד ורצוי להימנע מהאפשרות שבנות (או בנים) שלא יוזמנו לארוע יפגעו.

כדאי להסביר לילדה את משמעות החלטתה ולדבר על התחושות של הצד שלא יוזמן. זו הזדמנות לדבר עם הילדה שלנו על התנהגות חברית וערך החברות – "זה בסדר שלא כולן חברות קרובות שלך, ובדר"כ אנחנו מזמינים הביתה רק את מי שאנחנו רוצים, אבל לחגיגת יום הולדת אי אפשר להזמין רק חצי מהבנות לחגיגה, כי זה מעליב."

כדאי גם לשאול את הילדה איך היא היתה מרגישה אם מישהי לא היתה מזמינה אותה… ככל שהילדים גדלים, ובעיקר בגילאי בית ספר יסודי, הנושא החברתי הולך ותופס מקום משמעותי יותר, וזו ההזדמנות שלנו כהורים להעביר מסרים של חברות, אכפתיות והדדיות.

יום הולדת חגיגה ממומצמת היא לפעמים החגיגה המושלמת

אם הילדה מתעקשת, אפשר להגביל את החגיגה לכמות של 4-5 חברות, אז החגיגה היא באמת קטנה ואישית. בגן או בכיתה של 15 בנות, לא כדאי ליצור מצב שבו 7-8 בנות יוזמנו והשאר לא.

בדרך כלל ילדים שנדבר איתם על הדברים באופן פתוח וכנה ונקבל החלטות תוך התייחסות והתחשבות בדעתם וברצונותיהם – יבינו וישתפו פעולה.

והעיקר – שיהיה מזל טוב!

ב 1.2.2016 התארחה יערה גונן הלפרין בקבוצת הפייסבוק שלי וענתה על שאלות שהתעוררו בנושא. אתם מוזמנים כבר לקרוא את שרשור האירוח כאן.

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail

3 thoughts on “יום הולדת חגיגה מצומצמת…”

  1. כן, ועדיין נשאלת השאלה איפה הגבול בין האני לבין הקבוצה, כשאני מתחבר לכמה ילדים ולא מוצע את עצמי בקבוצה וזה יום ההולדת שלי – למה לא לחגוג אותו כרצוני.

    1. אתי יקרה, לפני הכל, חשוב לבדוק עם הילד מה מתאים לו, מה היה רוצה ואיך היה רוצה לחגוג. יחד עם זאת, תפקידינו כהורים, בין היתר, הוא ללמד את הילד ערכים ומיומנויות חברתיות.
      ולכן, במידה והילד רוצה חגיגה קטנה עם מס' קטן של חברים, כ 3-4 חברים, יש לאפשר לו זאת, אבל אם הוא רוצה להזמין רק חצי מהבנים בכיתה, רצוי להסביר לו את המשמעויות, וההשפעה שיכולה להיות לכך מבחינה חברתית.

  2. אתי יקרה, לפני הכל, חשוב לבדוק עם הילד מה מתאים לו, מה היה רוצה ואיך היה רוצה לחגוג. יחד עם זאת, תפקידינו כהורים, בין היתר, הוא ללמד את הילד ערכים ומיומנויות חברתיות.
    ולכן, במידה והילד רוצה חגיגה קטנה עם מס' קטן של חברים, כ 3-4 חברים, יש לאפשר לו זאת, אבל אם הוא רוצה להזמין רק חצי מהבנים בכיתה, רצוי להסביר לו את המשמעויות, וההשפעה שיכולה להיות לכך מבחינה חברתית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *