פיניאטה? מה זה בכלל?

playing Pinata

למרות שיש עדויות לכך שהפיניאטה קיימת מאות שנים, נראה שהיא הפכה פופולארית ביותר, במיוחד במחוזותינו, דווקא בשנים האחרונות. הפיניאטה, שמקורה בסין, מהווה אטרקציה נפלאה למסיבות בכל גיל ורבים רגילים לראות אותה ולשחק בה בלי לדעת שזו אכן פיניאטה.

במקור שימשה הפיניאטה, שצורותיה המקובלות היו פרות, שוורים או באפלו, ככלי אחסון לזרעים. בחגיגות השנה החדשה הסינית כוסו הפיניאטות בניירות צבעוניים, והמקומיים שברו אותן באמצעות מקלות ולאחר מכן שרפו את שרידיהן. את הזרעים שנשפכו מהפיניאטה ואת האפר השרוף אספו כאות וכסימן למזל טוב.
מרקו פולו היה הראשון להביא את הפיניאטה למערב ובמאה ה14 היא השתרשה בתרבות החגיגות של יום ראשון שלאחר חג הפסחא. מתברר שלמרות שהפיניאטות מזוהות עם מדינות אמריקה הלטינית, דווקא ליבשת אמריקה הפיניאטה הגיעה רק במאה ה-16.
אצל האצטקים החלה הפיניאטה לקבל את הצורה שאנחנו מכירים כיום: מיכל גדול העשוי מחימר, קרטון או עיסת נייר בעיצובים שונים, ובעיטור סרטים צבעוניים, נוצות וניירות קרפ. הפיניאטה עדיין שימשה לפולחן בתקופה זו ובמסגרת חגיגות יום ההולדת לאל האצטקי מילאו את המיכל באוצרות קטנים שנשפכו לרגלי הפסל, חבטו בפיניאטה והשתמשו בהם כתשורה. אצל אנשי המאיה הפיניאטה כבר קיבלה את הצביון שלה כמשחק ולא ככלי פולחן. הם שכללו את הכללים ומלבד החבטות בכלי הוסיפו אלמנט של קושי ושעשוע באמצעות כיסוי עיני החובט.

כיום השימוש העיקרי בפיניאטה הוא כמשחק במסיבות. את הכלי ממלאים בעיקר בממתקים ובהפתעות קטנות (במקומות מסוימים ממלאים את המיכל גם בפירות עטופים) והמתמודדים ניגשים בעיניים עצומות ומכוסות לחבוט בפיניאטה על מנת לנסות לשבור אותה ו"להגיע לשלל".
ועדיין, רובן המוחלט של הפיניאטות מגיעות מארץ מוצאן, סין. אצלי ב-VERY IMPORTANT KIDS PARTIES ניתן להשיג פיניאטות מעוצבות לפי נושא המסיבה והן נבנות באהבה רבה ובעבודת יד יחודית בארץ ולפי הזמנה. לילדים קטנים יותר ניתן לרכוש פיניאטות שנפתחות על ידי משיכה וכך הן רב פעמיות ולכן הרבה יותר משתלמות.

רוצים להזמין מהפיניאטות שלנו? אתם מוזמנים להיכנס לחנות.

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *